سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش جامع و کامل کار با گوگل آنالیز ابزار مدیریت سایت/ قسمت اول

آموزش جامع و کامل کار با گوگل آنالیز ابزار مدیریت سایت/ قسمت اول

http://Dscript.ir/wp-content/uploads/2016/12/google-analytics-rolls-new-tag-management-tools-updates-210272.png

داشبورد گوگل آنالیز: راهنمای گام به گام

داشبورد در سراسر جهان توسط بسیاری از افراد (و سازمان ها)، یا در قالب یک داشبورد ماشین و یا در زمینه کسب و کار استفاده می شود. هر بازاریابی حرفه ای در مورد داشبورد ها صحبت می کند. اما چرا آنها به داشبورد نیاز دارند. و داشبورد واقعا چیه؟

آموزش گوگل آنالیز

داشبورد یک نمایش تصویری از مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف است. که در یک صفحه نمایش مرتب شده و چیده شده­اند تا بتوان در یک نگاه اطلاعات را دید.

با در نظر گرفتن تعریف بالا، من  گزینه های در دسترس در داخل گوگل آنالیز را که تحلیلگران، بازاریابان و صاحبان وب سایت را قادر به ساخت داشبورد های موثر برای نظارت بر اهداف خود خواهد کرد را مطرح خواهم کرد.

من بر روی قابلیت های ابزار تمرکز خواهم کرد و سعی می کنم به موارد استفاده برای انواع ویجت های معین، انواع نمودار و ویژگی های دیگر را توصیف کنم. اولین کار برای شما این است که اهداف و معیارهایی که به آنها نیاز دارید یا می خواهید بر آنها نظارت کنید را تعریف کنید.

قبل از این که بحث را شروع کنیم … ممکن است در بعضی جاها در مورد اندازه و ابعاد، سخن بگوییم  بنابراین اگر شما با آنها آشنا نیستید، می توانید به مقالات بخش کمک (https://support.google.com/analytics/answer/1033861) نگاهی بیندازید.

ایجاد داشبورد اختصاصی در گوگل آنالیز

هنگامی که شما به گوگل آنالیز وارد می شوید، به طور خودکار به گزارش بررسی اجمالی مخاطبان خود هدایت می شوید. درست در زیر نوار navigation نارنجی، در navigation سمت چپ، شما یک تب داشبورد را خواهید دید. جایی که شما می توانید در آنجا داشبورد موجود خود را ببینید و یا داشبورد جدید ایجاد کنید.

بسیاری از داشبورد های بزرگ آماده وجود دارد  تا آنها را import کنید(مثال ها را در گالری راه حل رسمی ببینید) ، و من به شما توصیه می کنیم تا از این راه حل ها استفاده کنید. با این حال، به اعتقاد من درک درستی از نحوه ایجاد کار داشبورد به شما کمک خواهد کرد تا آن را برای نیازهای خود شخص سازی و سفارشی کنید.

بنابراین اجازه دهید شروع کنیم! هنگامی که شما درتب داشبورد که در بالا نشان داده شده است کلیک می کنید ، شما یک گزینه + برای ایجاد داشبورد جدید خواهید داشت. روی آن کلیک کنید:

داشبورد گوگل آنالیز

گوگل آنالیز مسیر اضافی را طی کرد و “Starter Dashboard” را  برای افرادی که ممکن است از آزادی در blank page لذت نمیبرند (به قول ایروین ولش) ایجاد کرد. اما ما فرض می کنیم که شما blank page را دوست دارید و blank page را انتخاب می کنیم.

انواع ویجت داشبورد و نقاط قوت آنها

داشبورد ها در گوگل آنالیز از ویدجت ها تشکیل شده اند، اجزایی بر روی رابط کاربری هستند که شما را قادر به دیدن نمودارهای خاصی می کنند. در حال حاضر ۶ نوع از داشبورد ویجتها وجود دارند، و ۴ نوع  از آنها می توانند هم برای داده های استاندارد و هم داده های بلادرنگ (real-time) استفاده شوند. در زیر شرح هر یک از آنها آمده است.

آموزش گوگل آنالیز

توجه: شما می توانید تا ۲۰ داشبورد ایجاد کنید، و هر داشبورد می تواند تا ۱۲ ویدجت را شامل شود.

    Metric Widget (1

آموزش گوگل آنالیز

با ویدجت استاندارد متریک (به عنوان مثال با داده های بلادرنگ نمی تواند کار کند) شروع می کنیم … این ویجت یک متریک تنها را نشان می دهد و نمودار نیست. این ویجت ایده آل است اگر شما هر روز نیاز به بررسی یک تکه از اطلاعات دارید. به عنوان مثال، شما مسئول یک فروشگاه آنلاین هستند و می خواهند سریع درآمد فروشگاه در یک محدوده زمانی خاص را  بدانید. یا می خواهید بدانید که چند بار  نرم افزار تلفن همراه در مدت مشابه سقوط کرده است. در اینجا شما بروید، و این ویجت را  به داشبورد خود  اضافه کنید، اما مطمئن شوید حاوی اعداد بسیار مهم باشد!

در تصویر سمت چپ شما می توانید یک مثال را ببینید. توجه داشته باشید که  عنوان ویدجت (که قابل تنظیم است) ” “USA Revenues است. علاوه بر این یک عنوان ویجت و یک متریک انتخاب کنید (در این  مورد درآمد)، شما دو گزینه سفارشی سازی اضافی نیز دارید که در زیر آمده اند:

Filter this data: این گزبنه شما را قادر به فیلتر کردن داده ها با استفاده از ابعاد موجود می کند. بنابراین، برای مثال، اگر شما می خواهید تنها داده  های USA را ببینید، از بعد “Country / Territory” استفاده کنید و فقط ایالات متحده را انتخاب کنید. شما هنوز هم متریک فیلتر نشده را  در این زمینه خواهید دید. یک خط خاکستری درست در زیر متریک به شما  درصدی از درآمد کل  که درآمد ایالات متحده است را نشان می دهد.

Link to Report or URL: اگر شما می خواهید عنوان ویجت را به گزارش خاصی لینک دهید باید آدرس آن را در این فیلد وارد کنید. در مثال ما، می خواهیم  ویدجت  را به گزارش عملکرد محصول پیوند دهیم، بنابراین اگر بخواهم درآمد حاصل از هر محصول را ببینیم، با یک کلیک قادر خواهیم بود. فقط گزارشی که می خواهید پیوند دهید را جست و جو کنید  URL  آن را بدست آورید و در این فیلد اضافه کنید. لطفا توجه داشته باشید که زمانی که یک ویجت را از درون یک گزارش ایجاد می کنید(با کلیک بر روی ” Add to Dashboard ” در بالا و سمت چپ هر گزارش) این فیلد به صورت خودکار توسط گوگل پر می شود تا به آن گزارش خاص لینک بخورد.

counter widget: نسخه بلادرنگ از ویجت متریک است، آن تعداد بازدید کنندگان فعال کنونی را که در حال حاضر در وب سایت ما هستند را نشان می دهد. می توان آن را با ابعاد مختلف گروه بندی کرد، که به این معنی است که نوار زیر شمارنده توزیع بازدید کنندگان فعال را نشان می دهد، برای مثال متوسط بازدیدکنندگان.

    Timeline Widget (2

از این ویجت من شخصا بیشترین استفاده را می کنم چون روند را نشان می دهد ؛ معمولا من به دنبال یک نمودار هستم که گزارشی را ارائه دهد، و من فکر می کنم جدول زمانی آنچه که در X روز آخر در جریان است را نشان می دهد. به خصوص چون می توانیم دو نمودار در آن نشان دهیم ، معمولا یکی را مربوط به کمیت و یکی را مربوط به کیفیت انتخاب می کنیم.

گوگل آنالیز

همانطور که در تصویر سمت چپ می بینید، از دو متریک در جدول استفاده شده است، بازدید روزانه ودر آمد. اولی نشان دهنده تعداد افرادی است که به وب سایت آمده اند که خوب است این تعداد را بدانیم  اما واقعا صورت حسابی پرداخت نکرده اند. دومی نشان دهنده مقدار پولی است که در طول همان روزها بدست آورده ایم. بنابراین، همانطور که می بینید، روزی در این دوره وجود داشته که افراد اضافی کمی را بدست آوردم اما درآمد اضافی زیادی را بدست آورده ام. این فوق العاده است، پس الان داشبورد را ترک می کنیم و توجه می کنیم که آن روز چه کارهایی انجام داده بودیم تا هر هفته آن را تکرار کنیم.

ویدجت Timeline  همچنین می تواند از داده های بلادرنگ استفاده  کند، و فعالیت های بلادرنگ یا برای ۳۰ دقیقه گذشته و یا برای ۶۰ ثانیه گذشته را نشان دهد.

همانند ویجت متریک، می توانید اطلاعات را فیلتر کنید و یک لینک به آن اضافه کنید.

    GEO Map Widget (3

GEO Map Widget یک ابزار بسیار مفید است اگر شما در سراسر جهان توزیع شده اید. این ویجت به شما این امکان را می دهد تا در یک نگاه ببینید چگونه یک کشور خاص در حال مشارکت با وب سایت شما است. برای مثال، شما می توانید نرخ تجارت الکترونیک در یک کشور خاص نسبت به تمام قاره (یا جهان) را ببینید. و جالب تر، شما می توانید ببینید که چگونه این نرخ در دو محدوده های زمانی مختلف تغییر می کند (همانند تصویر زیر)

گوگل آنالیز GEO

ویجت GEO Map نیز می تواند از داده های بلادرنگ استفاده کند، و فعالیت های real time  را یا برای کشورها و یا برای شهرها نشان  دهد. در این مورد هم شما می توانید بازدید کنندگان تان را بر اساس مناطق به خوبی گروه بندی کنید.

همانند ویجت متریک، می توانید اطلاعات را فیلتر کنید و یک لینک به آن اضافه کردن کنید.

    Table Widget (4

ویدجت جدول برای نظارت صفحات ورود، محتوا، محصول و عملکرد کمپین PPC عالی است. شما یک لیست از ابعاد به همراه دو معیار برای انتخاب خواهید دید. برای مثال شما می توانید medium های خود و نحوه عملکرد آنها را ببینید.

گوگل آنالیز table

نسخه بلادرنگ از ویجت جدول جالب است، هر چند استفاده از آن پیچیده است. شما قادر به انتخاب سه بعد متفاوت خواهید بود و ویجت یک جدول محوری از ترکیب بین این ابعاد را به صورت بلادرنگ ارائه می دهد.

در هر دو نسخه می توان جدولی با ۵ تا ۱۰ ردیف از داده ها نشان داد، و همچنین فیلتر کردن داده ها و پیوند دادن گزارش به یک URL امکان پذیر است.

    Pie Widget (5

من به طور کلی از طرفداران نمودار دایره ای نیستم، من فکر می کنم آنها اغلب گمراه کننده هستند.

از نمودار دایره ای می توان برای نشان دادن درصد از کل استفاده کرد. مزیت اصلی آن این است که به طور گسترده ای در کسب و کار زمینه ای استفاده می شود، بنابراین متخصصان احساس راحتی بیشتری با آن دارند. با این حال، گاهی اوقات مقایسه بخش های مختلف یک نمودار دایره ای سخت است. می توان نمودار دایره ای را با نمودار میله ای جایگزین کرد.

گوگل آنالیز Pie

در Google Analytics، شما قادر خواهید بود یک معیار و یک بعد انتخاب کنید. بنابراین، همانطور که در مثال سمت چپ می بینید، شما قادر به نشان دادن درآمد بر اساس medium هستید. شما می توانید استفاده از نمودار regular pie و یا donut  را انتخاب کنید. همچنین می توان نمایش  ۲ تا ۶ تکه ای در نمودار را انتخاب کرد، همچنین می توان اطلاعات را فیلتر کرد و یا یک لینک به آن اضافه کرد.

آموزش جامع و کامل کار با گوگل آنالیز ابزار مدیریت سایت/ قسمت اول